آدم محوری ایرانی

آدم محوری ایرانی

معرفی تئوری ریسمان ایرانی، حاصل از درهم تنیدگی رفاه درون و رفاه برون
آدم محوری ایرانی

آدم محوری ایرانی

معرفی تئوری ریسمان ایرانی، حاصل از درهم تنیدگی رفاه درون و رفاه برون

داستان ۱۰

اسارت خرد خبیث حالت اعتیاد را دارد

اسارت خرد خبیث حالت اعتیاد را دارد چون تنها یک عادت به عدم توجه است. همانند شخص معتادی که در تلاش برای ترک اعتیادی که در خونش اثر کرده و به سادگی گریبانش را رها نمی‌کند، تلاش در خروج از اسارت تحمیلات خرد خبیث هم در ابتدا مثل اعتیاد به سادگی گریبان انسان را رها نمی‌کند. اما با ادامهٔ  تلاش بالاخره کمتر و کمتر می‌شود تا زمانی‌که انسان آزاد می‌شود.



کار دین

تعلیم بخش بزرگ مغز که ضمیر ناخودآگاه یا دبیر وجود ماست توسط بخش خیلی کوچکتر مغز که ضمیر خودآگاه یا خسروی وجود ما هست با راستی یا اطلاعات صحیح کاریست که دین قرار بوده انجام دهد. این تعلیم صحیح باعث می‌شود دردسرِ در درجهٔ اول خود ما و بعد دیگران با دامن نزدن به وسعت خرد خبیث خیلی خیلی کمتر شود.



بی اعتباری دین بواسطهٔ دین فروشان

اما دیگر آشکار است که به واسطهٔ دین فروشان هیچ اعتماد و اعتباری به دین بازی و پیامبرانشان نیست. مظنه خرد خود انسان است که همه آن را دارا هستند. منتها بنا بر تعریفِ خرد بستگی دارد انسان عقلش را به چه اخلاقیاتی آرایش داده باشد و چقدر نزد خودش در استفاده از خردش ورزیده شده باشد.



تمرکز چیست؟

در زمان با کسی یا در جمعی بودن، در سیر و سیاحت بودن یا در آغوش طبیعت به سر بردن، مشغولیتی داشتن یا تفریح کردن، چیز یا چیزهایی نظر انسان را جلب می‌کند و این جلب نظر یعنی داشتن تمرکز ذهنی. حال زمانی‌که شخص یا چیز مورد توجه انسان تازگی خود را از دست بدهد و نتواند توجه را مثل سابق جلب کند تمرکز او هم بهم می‌خورد و احساس دلتنگی و حسرت هزار چیز که در اصل حسرت باز یافتن خود است جای تمرکز انسان را می‌گیرد و موجب پریشانی و تشویش او می‌شود. پس مهم تمرکز داشتن است و لازمهٔ آن پیوسته از ذهن خود آگاه بودن توسط ضمیر خودآگاه خود است. این نظارت پیوسته بر ذهن یا پارسائی فن نهائی است و ابزار آن تمرکز است.



تمرکز ابزار قطعی مدیریت ذهن

لازم است آگاه بود مدیریت ذهن هم بدون ابزار خودش عملی نیست. ابزار قطعی این مدیریت تمرکز است که عدم تسلط بر فن تمرکز تنها موجب لوث شدن و در نتیجه بی اعتباری این مدیریت نزد خود فرد و نهایتاً اسارت او در سلطهٔ خرد خبیث و لذا رنجش دائم و صدمهٔ در درجهٔ نخست خود او و بعد جامعه‌ای که او در آن می‌زید خواهد بود. تمرین تمرکز باعث ورزیدگی در آن و لذا  پیروزی در مدیریت ذهن و در امر خوشبختی می‌شود.



تمرکز ذهنی

تمرکز ذهنی چیز شاق و پیچیده‌ای نیست. اتفاقاً چون خیلی ساده و ظریف است به نظر نمی‌آید. فقط کافی است به سادگی توجه را به چیزی معطوف کرد، بعنوان مثال در چشم‌ها به هرآنچه دیده می‌شود و همزمان از آن فکر درگیر  شده بیرون آمد. البته هرکسی به روشی تمرکز می‌کند. یکی نیایش می‌کند، یکی مطالعه می‌کند یکی معاشرت می‌کند یا به هر مشغولیت دیگری دست می‌زند.



هنگام تمرکز شما باید خودتان رأساً اقدام کنید

مثلاً متوجه شده‌اید وقتی تصویر خیلی جالبی را می‌بینید چگونه همهٔ حواستان جمع آن تصویر ‌شده و ما بقی چیزها، زمان و مکان را هم فراموش می‌کنید؟ منتها این آتوماتیک است. هنگام تمرکز شما باید خودتان رأساً اقدام کنید. مثلاً اگر دست‌هایتان در دیدتان قرار دارند،  همانند این که چیز خیلی جالبی را دارید می‌بینید، همهٔ حواستان را روی دستانتان جمع کرده، به باقی چیزها ، مثلاً به دیگر فکرها اعتنا نکنید، فراموششان کنید. به همین سادگی و دم دستی.



یک راه‌کار عملی جهت تمرین در فراگیری فن تمرکز

یک راه‌کار عملی جهت تمرین در فراگیری فن تمرکز، تلاش در تمرکز کردن در زمانی است که نیاز فوری ادرار کردن به انسان دست می‌دهد چراکه بلافاصله می‌تواند نتیجهٔ تلاش خود را تجربه کرده، مطمئن شود آیا فن تمرکز را به خوبی فرا گرفته است؟ بدین ترتیب که در آن‌ هنگام سعی کند توجه خود را به هرآنچه در دید قرار دارد متمرکز کرده تا از نیاز آنی خود غافل شود. این‌گونه برای مدتی تسکین یافته و لذا تحت شرایط اضطراریی کاملاً طبیعی وادار می‌شود تمرکز را به‌کار گرفته، تمرین نماید. برای نتیجهٔ بهتر، این کار را می‌توان حین قدم زدن و به زمین خیره شدن انجام داد. اما فراموش نشود ادرار خود را بلافاصله پس از احساس تسکین تخلیه نمود که ضرری حاصل نگردد.



ابزار فن نهایی

اگر نگاه کردن را دو نوع کلی در نظر بگیریم، نوع اول آن نگاهی است که توسط توجه  پشتیبانی نمی‌شود یعنی در حالی‌که به چیزی نگاه می‌شود حواس یا تمرکز متوجه محتویات ذهن، به یک فکر یا حس است و در حقیقت در جهان مِی‌نَوی سیر می‌کند. در این حالت ذهن بی ثبات بوده و اسارت انسان در توهمات و تلقینات خرد خبیث بی تردید است. نوع دوم هم نگاهی است که شش دانگِ حواس متوجه آنچه به آن نگاه می‌شود بوده و آدم متمرکزانه خسروی خویش است. این نگاه متمرکز ابزار فن نهایی جهت خنثی کردن توهمات و تلقینات ذهنی خرد خبیث و ساده‌ترین نوع تمرکز عملی است.



فن تمرکز آبکی است

برای انسانی که پیوسته تحت تحمیل و فشار خرد خبیث قرار داشته و به اعتیاد آن‌ها عادت کرده تمرکز توسط تنها نگاه کردن، امری بسیار آبکی و غیر ملموس به نظر می‌رسد. در حالی‌که آزادی از اسارت خرد خبیث بیش از یک تمرکز ساده و البته سمجی در استفاده از آن کاری بیشتر یا پیچیده و قدرتمند نمی‌طلبد. به امید روزی که انسانی روی کرهٔ زمین باقی نماند و هر چه هست آدم و اَبَر آدم باشد.